ASTRID MARIE CHRISTIANSEN

I Astrid Marie Christiansens skæve billedunivers understreges hvorledes hendes værker ofte er helt ”off”, hvor det kan være svært for os at finde hoved og hale i, hvad det er, der sker med synsindtrykket, når vi betragter hendes flerdimensionelle værker.
Vi bliver her ført ud på en optisk rejse, der er både levende, skæv og eksperimenterende, og hvor man bliver i tvivl om, hvorvidt der tale om maleri eller skulptur.
Dette skyldes bl.a. at rammerne, bogstavelig talt, sprænges, i kraft af kunstneres selvbyggede blindrammer, som er blevet kunstnerens signatur.

Kunsthistoriker og skribent Joephine Fity beskriver det således i kunstnerens nye katalog, som samtidig lanceres i galleriet til ferniseringen.
”Værkernes ‘dans’ med beskueren, skyldes de bevidst skæve og asymmetriske trærammer, som lærrederne er spændt op på. De giver en oplevelse af, at maleriet vrider sig ud af sin normale rigide, kvadratiske form og nærmest transformeres til et skulpturelt objekt. Objekter der lader øjnene vandre og opdage nye dimensioner i alle maleriets små afkroge og opstillede benspænd.
En vedvarende undersøgelse og leg med farver, former og rum.
Man skal fysisk bevæge sig ud til siderne, bukke sig, tage et skridt frem og måske et tilbage igen for at få hele oplevelsen med.
Værkerne er, hvad man ser: en konstant forhandling mellem form og farve.
Udfaldet bliver opløftende frirum, der bryder med dagligdagen.”
Kunstneren udtrykker det selv således:
“Jeg er et talende menneske, så maleriet er mig, der taler videre, når der ikke er flere ord.”

Astrid Marie Christiansen er født i 1981, er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2012, og arbejder med alt fra akvarel, blyant, kaffe, det optiske sort hvide til lak og pastelfarver.

UDDANNELSE

Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2012


SOLOUDSTILLINGER

2019
OFF , KIRK Gallery
Solid, Camilla Reyman og Astrid Marie Christiansen, Koldinggade kbh
Draw a Line Then Cross it, Malte Fisker og Astrid Marie Christiansen, Kunstpakhuset I Ikast

2018
Dazzle Camouflage, Boulevard156

2017
Pardon My Darlings, Polikens Forhal

2016
På Kanten, Erland Knudssøn Madsen og Astrid Marie Christiansen, Kunstbygningen I Vrå
I Make Science, Vandrehallen

2015
Anna Sørensen & Astrid Marie Christiansen, Borup Kulturhus

2014
Long, Long, Long, Galleri Tom Christoffersen

2012
Fundamental Funnies, Vanløse Kulturstation

2011
Garage: Astrid Marie Christiansen og Claus H. Jensen, BKS Garage

2009
Points of Return, Hans Alf Gallery 2010
Systemer i Grønningen, Q


GRUPPEUDSTILLINGER

2019
Kunsthal Nord , ENTRE
ART Herning, KIRK Gallery

2018
A space in time , KIRK Gallery
North Art fair, Aalborg , KIRK Gallery
Beauty is in the Reaction, Koldinggade 12 (Kurator og udstillende kunster)
Interdimensionale, Gammelgaard, Herlev
Black White and Shades of Grey, Koldinggade 12

2017
Teksturer, Koldinggade 12
NordArt, Büdelsdorf, Tyskland
Vestjyllandsudstillingen (gæsteudstiller), Janusbygningen

2016
Christmas Show, Galleri Christoffer Egelund
Reality Perceived, Galleri Christoffer Egelund

2015
Pop Up, Grønttorvet København
Picture Pulling Poking, Nordahl og Nissen Contemporary (kurator og deltagende kunstner)
100 Kvinder på Kro, Byens Kro

2012
Det Kongelige Danske Kunstakademis Afgangsudstilling, Nikolaj Kunsthal

2011
Berlin Klondyke, Odd Gallery, Yukon, Canada og Los Angeles Art Center, 2011/12 
Juleudstilling, Hans Alf Gallery, 2010/11
Triangle, Galleri

2010
Christoffer Egelund
KUP, Hans Alf Gallery, Forårsudstillingen, Charlottenborg, 2009


UDSMYKNINGER OG LIGN.

2019
Udsmykning af gulv, Bakkeskolen i Esbjerg
Cykelbro, facader. Grøndalsvej i Odense (titel: Hi-Vis Serenade)

2017
BUC, Bispebjerg Hospital

2016
Retsbygningen i Svendborg, retssal 6

2014
Alfabetbyen, Vesterbro Bibliotek

2012
Mindlab, Erhvervs- og vækstministeriet
Kulturministeriet, 2011-2012


Legater, tilkendelser o.lign.

2018
Statens Kunstfond, arbejdslegat

2016
Statens Kunstfond, produktionsstøtte til På Kanten

2014
Statens Værksteder, træværksted og atelier, juni- august
Statens Kunstfond, produktionsstøtte til udstillingen Long, Long, Long