OUT IN THE OPEN | GAVLMALERI
Med projektet "Out in the Open", lanceret i 2014, har KIRK Gallery indledt en længere række af store gavlmalerier, skabt af højt profilerede internationale street art kunstnere.
Galleriets ønske med projektet er, at få kunst af højeste kvalitet ud til de mange og ikke blot de få på en let tilgængelig måde. At få kunsten "ud i det åbne", hvor så mange som muligt kan få en oplevelse af, hvad det vil sige at leve med kunst i det daglige, og den glæde dette giver.
Er du dermed indehaver af en gavl i Aalborg, som kunne anvendes hertil, er du meget velkommen til at kontakte galleriet.

OUT IN THE OPEN 2021

Gavlmalerier og gruppeudstilling

14.8. - 18.9.2021


Lonac (HR)

Augustine Kofie (USA)

Telmo Miel (NL)

Innerfields (D)

Joe Iurato (USA)

Martin Whatson (N)

LONAC i arbejde
LONAC i arbejde

Dannebrogsgade 3 | Aalborg

Augustine Kofie | 'Ekkolokation' | Reberbansgade 33 | Aalborg (Fleron Fotografi)
AUGUSTINE KOFIE

'Ekkolokation'

”Jeg er rigtig glad for at kunne præsentere Ekkolokation, et gavlmaleri som er mit bidrag til ’Out In The Open 2021’ kurateret af Kirk Gallery.
Jeg blev først kontaktet af galleriet for at bidrage til byens gavle for over et år siden, men Covid udsatte min rejse til august 2021.
Da Lene foreslog gavlmaleriets placering, lavede jeg en grundig research via Google Maps for at lokalisere væggen og observere dens mange vinkler, som peger ud mod kvarteret.
Det var en unik placering med dens sammenfald af stier, gangbroer, ensrettede veje og togspor, som alle krydser hinanden ved foden af ​​væggen.
Jeg skabte hertil en håndtegnet illustration, der inkorporerede bygningens arkitektur, dens vinduer, det trekantede tag og rektangulære bund, og tog hensyn til fællesskabet af hustage i nabohusene, der synes at give en ekko-effekt ned ad gaden.

’Ekkolokation’ er en abstrakt komposition, der fremhæver 4 trekantede former, der “ekkoer” hinanden nær toppen af ​​væggen, som alle skygger for hinanden og lyser op fra forskellige vinkler af forskellige lyskilder. De mødes her på samme måde som de mange stier, der konvergerer på stedet.
Strukturelt komplimenterer vinklerne på hjemmets tagterrasse, og de fire trekanter understøttes af flere gennemsigtige firkanter, som igen “ekkoer” mod nederste del af bygningen.
Et andet konvergenspunkt kan findes ved foden af ​​vægmaleriet, hvor linjerne alle synes at hoppe nedad mod et sammenløb, et mødested.
Jeg designede vægmaleriet på grundlag af disse to begreber, ekko og konvergens, som har visuelle, lydmæssige, strukturelle og sociale artikulationer, så vægmaleriet kan give et ekko og en stemme til byen og fremhæve og forstærke dette sted for konvergens.”

- Augustine Kofie

Stor tak til Malergrossisten, KLU Materiel Nord og Kompas Hotel.

Joe Iurato | 'Good Luck, Kid' | Gammeltorv | Aalborg
JOE IURATO

'Good Luck, Kid'

Om gavlmaleriet fortæller Joe Iurato følgende //

”Da jeg arbejder med stencils, er det at lave et vægmaleri i denne skala præcist planlagt og beregnet på forhånd.
Meget af arbejdet foregår dermed forinden i mit studie, før jeg ankommer til gavlen.
Efter at have fundet et koncept og illustreret kunstværket, skaleres min komposition til den faktiske størrelse, hvorefter skabeloner oprettes.
Stencils til gavlmaleriet er skåret i kraftigt papir, der danner de enkelte sektioner i hvert lag.
Når jeg derefter er på stedet, samler jeg dem igen på gavlen, som et puslespil eller et gitter, og sprayer derefter.
Dette trin udføres gentagne gange, typisk 5 eller 6 gange pr. gavlmaleri for at give værket dybde og detaljer.

Da jeg så fotos af gavlen, var det allerførste, der greb mig den åbenlyse ventilationsrør, der løber op langs gavlen. Da jeg elsker at lave stedsspecifikke værker, så jeg dette som en mulighed for at få værket til at interagere med dets omgivelser. Så i stedet for at prøve at arbejde rundt om og konkurrere med røret, blev jeg meget begejstret for udsigten til at arbejde med det. Røret blev dermed udgangspunktet for den historie, jeg ville fortælle.

Et almindeligt tilbagevendende tema i mit arbejde er barndommens forunderlige og nysgerrige eventyr. Alting bliver mere alvorligt og vanskeligt, når vi bliver ældre, hvor jeg nogle gange bliver nød til at træde tilbage fra mig selv og væk fra mit nuværende jeg, og besøge en enklere tid.
Lige nu er det let for mig at opnå, fordi jeg ser mine egne børn vokse op. De er dermed ofte inspirationen for værkerne. I dette tilfælde er drengen, der klatrer på bygningen, min yngste søn, Maddox. En overfyldt rygsæk fuld af væsentlige ting og en monokular formet paprør fungerende som kikkert. Hvor skal han hen? Jeg ved det ikke."

Stor tak til KLU Materiel Nord, Kompas Hotel og Wagner Ejendomme.
PRESSE //

Street Art News


Telmo Miel | 'Growing Wiser' | Klostermarksskolen | Aalborg
TELMO MIEL

'Growing Wiser'

Telmo Miel //

"Maleriet skildrer en pige, der læser flere bøger samtidig, med så mange hænder, som hun har brug for til at holde dem alle.
Nogle bøger er blevet læst og stablet. Bøgernes visdom er samlet, hvilket symboliseres af uglen.
Rundt om hjørnet ses en anden bog bag de bøger, hun læser – som skjulte nye færdigheder, hun kan opnå."

Stor tak til Malergrossisten og Kompas Hotel.

Innerfields | 'Pioneer' | Gammel Skørpingvej 35, Skørping
INNERFIELDS

'Pioneer'

Om gavlmaleriet 'Pioneer' fortæller kunstnerne:

”Verden er ét stort kosmos af mirakler, ikke mindst for de børn som lever heri.
På egen hånd og fri for forudindtagenhed, udforskes universet af barnet med masser af nysgerrighed. At erobre verden i leg skaber nye billedverdener hver eneste dag.

Gennem det sidste år er børn verden over blevet konfronteret med masser af uro, ængstelse og frygt, hvor pandemien i høj grad har sat dagsordenen for hverdagen ikke mindst med indflydelse på barnets verden.
I denne kontekst har det derfor været vigtig for os at skabe en billedverden, hvor barnet til stadighed vil betragte verden fra et legende synspunkt langt fra ængstelse og frygt.
At bibeholde deres egen fortolkning af den mystiske verden vi lever i.”

OUT IN THE OPEN 2020
P.g.a. et år med mange komplikationer som følge af covid-19 lykkedes det ikke alle planlagte kunstnere at komme.
Vi er derfor ekstra teknemmelige for de som kom og tilførte Aalborg endnu flere smukke gavlmalerier //
INTI | TAIÑ MAPU / Our Land | Nørregade 31 | Aalborg
INTI //

TAIÑ MAPU / Our Land

Om det nye gavlmaleri 'TAIÑ MAPU / Our Land' i Aalborg fortæller den chilenske kunstner:

"Da jeg startede på dette gavlmaleri i Danmark (et land kendt for dets udbredte miljøpolitikker), fortsætter Mapucha Folket i Chile deres historiske kamp for deres land.
Gavlmaleriet i Aalborg er hermed et udtryk for den fælles kamp ført af de to lande.
Hvor der umiddelbart mest synes at eksistere forskelle vedholder begge lande et respektfuldt forhold til landet vi lever i, og som er en del af os.
I dag, mere en nogensinde, understreger maleriet vigtigheden af at lære fra de, som lever i balance med vores økosystem."

Med navnet INTI drages samtidig referencer til kunstnerens rødder i Chile.
Hans store gavlmalerier kan i dag opleves verden rundt, og er ofte kendetegnet ved stærke farver, som fra et latinsk karneval, mikset med en underfundig energi fra de oprindelige sydamerikanske kulturer udtrykt i et kontrolleret teknisk slående strøg.

Langesgade 9 | Aalborg
Søndergade 60C | Aalborg
MARTIN WHATSON

'Passé'

'Rock Climber'

Efter at have haft mange rejseforhindringer hele foråret og sommeren, nyder kunstneren at være kommet i liften igen med to smukke gavle i Aalborg som legeplads.
Han startede som helt ung med at udforske gadens sprog på gader og stræder i Oslo, for i dag at være blevet en af verdens mest efterspurgte kunstnere både til gavl og lærred.

Kunstneren er i dag kendt for at have udviklet sit helt eget udtryk i en genkendelig æstetik, der kombinerer abstrakt bevægelse med figurative stencillerede kompositioner.
Der opstår hermed en udtryksfuld kontrast imellem spontaniteten i den graffitiprægede baggrund og de mere stilistiske stencils som lægges i lag herpå.
Dette vil man ikke mindst kunne finde i værket ’Rock Climber’, som netop er færdiggjort i Søndergade 60C, Aalborg.

Den kolossale lift måtte herefter ud på en lille køretur længere ned ad gaden for at nå den fine væg i Langesgade 9, hvor en smukt gammel murmestervilla tegnede rammen for hans næste gavlmaleri. I dette værk spiller han i stedet på enkeltheden og den smukke stringens i farve og form med de mangefarvede små huse.
Beboerne havde glædet sig uendeligt, og kan nu hver dag vende hjem til en smuk ballerina lavet i stencil med et multifarvet skørt, som taler smukt til de røde tage og grønne facader.
Han fik her en fantastisk velkomst af beboerne, som straks bød ham på aftensmad, og i løbet af 24 timer var værket allerede færdiggjort.
Martin Whatson har valgt at kalde værket ’Passé’, som er en af ballettens grundpositioner, hvor en smuk ballerina fremtræder yndefuldt på en sart grå baggrund.

Case Maclaim | 'Carnival is cancelled' | Hadsundvej 59 | Aalborg
CASE MACLAIM

'Carnival is cancelled'

“Karnevallet” er blevet aflyst globalt i foråret 2020.
Hele verden har været lukket ned med en uendelig effekt på alles hverdag, de enkelte samfund, store begivenheder og virksomheder.
Med denne kontekst har verdensnavnet Case Maclaim nu netop lagt sidste hånd på endnu et stort gavlmaleri i Aalborg, som en del af KIRK Gallerys gavlmaleriprojekt ’Out in the Open’, hvor vi ser portrættet af en kvinde i klovnekostume og et halvfærdigt malet klovneansigt. Hun troede hun skulle til karneval men blev afbrudt på halvvejen.

Efter at have bevæget sig rundt i Aalborg og hørt om, hvad der rørte sig for alle borgerne her, bevægede samtalen sig hurtigt ind på det aflyste karneval i Aalborg, og hvordan et karneval har en helt unik evne til at stille alle folk lige.
Socioøkonomiske og sociale skel udviskes og alle er udklædt med en ny identitet, hvor der ikke er forskel på rig og fattig, mand og kvinde, direktør eller studerende, men hvor vi alle blot er smølfer eller giraffer.
Eller sagt med kunstneren egne ord, er det helt særlige ved et karneval, at det virker som en ”equalizer” for alle klasser og samfundslag.
Det stod ham da pludselig helt klart, hvad gavlmaleriet skulle handle om, da ”karnevallet” ikke kun har været aflyst i Aalborg, men verden over.
Karnevallet blev hermed en metafor for den nuværende verdenssituation.

LINEUP //

OUT IN THE OPEN 2019

Vhils (PT)
Seth (F)
Telmo Miel (NL)
Oliver Vernon (US)
Fintan Magee (AU)
Joram Roukes (NL)
Nils Westergard (US)



Seth | "Jack in the Box" | Østerbro 41 | Aalborg

Seth | 'The Phoenix' | Østerbro 22 | Aalborg
SETH GLOBEPAINTER (F)

"The Phoenix"

"Jack in the Box"

Det har længe været vores store ønske at få kunstneren til Aalborg, hvormed det er første gang han udfører et værk i Danmark.
Udover at have et helt unikt kunstnerisk udtryk har han en fantastisk historie, da hans mange gavlmalerier verden over og hans karrierer som kunstner, reelt startede ved en tilfældighed, hvor han i de mange lande han besøge som globetrotter også lavede gavlmalerier efter at have studeret illustration i Paris.
Med gavlmalerierne fik verden fik pludselig øjnene op for han store talent og unikke udtryk, hvorefter hans karrierer fik fuld fart, og han i dag ligger helt i toppen blandt verdens mest anerkendte gavlmalere.
Alt dette fortalte han os livligt om, mens vi fik lidt frokost på Penny Lane, efter at have hentet ham i lufthavnen.

Født i Paris, begyndte Seth at udtrykke sig på gavle og vægge i midten af 90’erne. Siden da har kunstneren i dag stadfæstet sit navn som værende en af de førende street art kunstnere i verden, med sit helt eget udtryk med udgangspunkt i barnets verden.
Om sit arbejde fortæller han:
”Mit arbejde handler om taler til den indre barn inde i hver enkelt af os.
Sødme og uskyld fra barndommen står i kontrast til de kaotiske miljøer jeg vælger at sætte dem".


VHILS | Christiansgade 1A | Aalborg | Foto : Vhils Studio
VHILS

Scratches the Surface of Denmark

Med det færdigtstående værk af Vhils kradser kunstneren her i overfladen i Danmark for første gang.
Vhils tilføjer hermed projektet et vægmaleri inden for rammerne af hans ”Scratching the Surface” projekt med portræt af en ung kvinde - en af de daglige helte, den portugisiske kunstner oftest portrætterer, som en hyldest til indbyggerne, og som er formet af de byer, de bor i.
Med hans nye initiativ på dansk jord foregik første del af arbejdsproces om natten, hvormed Aalborgs borgere kunne vågne om morgenen til et glimt af, hvad der var på vej.
Baseret på vandalismens æstetik, nedbryder Vhils, så at sige, for at skabe. Han udskærer, hugger, ætser og blæser sig gennem lagene af materialer.

Den portugisiske billedkunstner Alexandre Farto aka Vhils (f. 1987) begyndte at interagere med bymiljøet med graffiti i begyndelsen af 2000'erne, og er blevet hyldet som en af de mest innovative kunstnere i hans generation.
Hans poetiske portrætter, mejslet i afskallede vægge, kan ses som prydende bybilleder i hele verden.

Fintan Magee | Tove Ditlevsenvej 36 | Aalborg
FINTAN MAGEE

"Structure"

Værket 'Structure' af den australske kunstner Fintan Magee symboliserer den tillid og tiltro, og at man altid er der til at hjælpe hinanden.
Med udsigt over hele Aalborg fra toppen af Vejgaard, kan man dermed nu på Tove Ditlevsensvej opleve hvorledes det slående værk ”Structure”, er udført med utrolig løse og transparente strøg i bunden til den meget komprimerede og detaljerede top, hvormed kunstnerne har ønsket at skabe kontrast både i lag og stoflighed i det store værk. Næsten som vandfarve, som han selv udtrykte det.
Kig derfor op når du kører forbi på motorvejen, da værket også er synligt herfra.

Kunstneren har i dag lavet et utal af gavlmalerier i hele verden, og befinder sig helt i toppen blandt verdens udførende gavlmalere.
Født i Lismore, New South Wales voksede han op i Brisbane og fik et ry som en graffiti forfatter, inden han havde færdigt sin afsluttende eksamen på akademiet. Han er uddannet i 2009 med en bachelor of Fine Arts fra Griffith University, QCA.
Oliver Vernon | Løkkegade 12 | Aalborg | foto: Layercake Media
OLIVER VERNON (US)

Den amerikanske verdensstjerne Oliver Vernon, som i dag betragtes som en af guruerne indenfor moderne abstraktion, har samtidig netop udført hans største gavlmaleri nogensinde i Aalborg.
Tilblivelsen har været en gigantisk proces, hvor kunstneren har arbejdet fra 9 morgen til 9 aften i to uger.
Kunstneren ankom til Aalborg med en stor og meget detaljeret skitse til værket, men at få den samme følelse, spontanitet og bevægelse i så stor skala, er noget helt andet end maleriet der ligger forud for værket, fortæller kunstneren:
"I’ve had some fantastic response from all the people walking by. People sharing their positive thoughts and encouraging comments.
I am so happy that the mural now is something for everybody on the streets to get joy from and not only the few in the museums.
It’s been a great adventure and an exciting challenge”

Oliver Vernon blev født i New York i 1972. Han fik sin Bachelor of Fine Arts fra Parsons School of Design, i 1995.

Telmo Miel | "Exquisite Waste of Time" | Hjulmagervej 55 | Aalborg
TELMO MIEL (NL)

"Exquisite Waste of Time"

Med gavlmaleriet ønsker kunstnerne at stille spørgsmålstegn ved, om vores konstante utålmodighed og krav til at alting skal gå stærkt, reelt fører noget bedre med sig.
Kunstnerne beskriver det således:
”Hvert spildt minut føles som et stort tidsspild. Men følelsen er ikke altid korrekt.
Nogle gange bekymrer og irriterer vi os over bilisten foran os, som kører 100, når han må køre 130. Eller over mennesker, som blokerer indgangen til en butik, fordi de ikke kan finde ud af, om de skal gå til venstre eller højre. Irriterende som det kan være, forsøger man altid at tage en dyb indånding, fordi hastværk ofte er egocentrisk.
Vi elsker effektivitet, da tiden er knap. Men er tiden bedre givet ud ved at være effektive og hurtige?
Lad os prøve at få enhver form for spild af tid, til istedet at føles udsøgt - “Exquisite Waste of Time“.

Telmo Pieper og Miel Krutzmann, er gavlmalere og har skabt værker i hele verden under det fælles navn Telmo Miel.
Ifølge kunstnerne har de i dag lavet omkring 100 gavlmalerier mangler kun Japan og Afrika for at have været i alle verdensdele.
Kunstnerne er begge fra Holland.
I deres arbejdsproces, udarbejder de først skitser hver især, hvorefter de mødes og sammensætter deres værker.
De mødtes på Art Academy i Rotterdam i 2007.

Joram Roukes | Final Cut
JORAM ROUKES (NL)

"Final Cut"

Efter flere år I Los Angeles bor og arbejder Joram Roukes I dag i Amsterdam, Holland.
Hans overvældende væg- og oliemalerier er refleksioner over livet i hverdagen, observeret, filtreret og samlet i en collage-lignende måde.
Det særpræg, der forvandler Jorams arbejde fra 'blik-værdig' til 'fascinerende', kan måske bedst beskrives ved den udefinerbare spænding, der er til stede i detaljerne i hans arbejde. Kunstnerens energiske vægmalerier og lærreder har en utrolig livlighed, der trækker os ind i hans surrealistisk verden.
"Når man maler et menneskes ansigt, fremstiller man først og fremmest et portræt af en person, der findes.
Hvad jeg forsøger at gøre i værkerne er i stedet, er at holde dem anonyme, så det er ikke omhandler et bestemt individ, men mere generationen som sådan, og det samfund de lever i.
Når man maler dyrehoveder giver dette en masse associationer til den menneskelige adfærd. Dyr kan fx være beskidte eller snedige.
De har en masse adfærdsmæssige karakteristika, og sammen med de andre imaginære elementer i er værk, tror jeg det er en stærkere måde at supplere historien på, i stedet for at bruge menneskeansigter."
- Joram Roukes

Joram Roukes er uddannet fra Academy of fine arts Minerva (BFA) i 2006.


Nils Westergard | Birdman | Tårs
NILS WESTERGARD (US)

Birdman

Nils Westergard er en ung belgisk-amerikansk graffitimaler og filmskaber bosiddende i Richmond, Virginia.

Allerede som 14-årig startede han med at dekorere byens gader, og har siden rejst verden over med sit arbejde.
Hans gavlmalerier har i dag en høj grad af malerisk karakter, og er oftest i en sort-hvid palette.
På denne måde afdæmpet i sit udtryk, falder hans værker ofte naturligt ind i omgivelserne, på trods af den opmærksomhed de samtidig vækker.
Det tog kunstneren tre dage at færdiggøre gavlmaleriet ”Birdman” i det lille bysamfund Tårs nordvest for Aalborg.

UDVALGTE GAVLMALERIER
Conor Harrington | Helgolandsgade 18 | Aalborg
CONOR HARRINGTON

Det var en stor fornøjelse at have besøg af den irske Conor Harrington, som vakte dette smukke monokrome kunstværk til live, forestillende én af hans karakterisktiske koloniale karakterer.

Kunstneren befinder sig i dag blandt de top 10 mest anerkendte street art kunstnere i verden, og har en allerede lang karrierer bag sig som en ekstremt efterspurgt kunstner.
I hans arbejder blander han typisk det klassiske maleris teknik med en kontemporær kontekst fra den globale street art scene.

Området valgt til denne kunster viste sig at være det perfekte sted for én af hans store gavlmalerier (Helgolandsgade 18).
Som han selv udtrykte det, var bygningerne på gaden de perfekte omgivelser til hans værk, siden det er et område med klassisk arkitektur.
Med denne baggrund blev der blot lagt endnu mere eftertryk på værkets historiske kontekst.

Biografi

Værket beskrevet i Street Art News

Artikel i Nordjyske med endnu flere billeder


ONUR | WES21 | Dannebrogsgade 43 | Aalborg
WES21 | ONUR

Også de to schweiziske streeet art kunstnere, Wes21 (f.1989) & Onur (f.1981), har netop færdiggjort et stort gavlmaleri; "Big Catch" i Dannebrogsgade 43.

Med dette valgte tema ønsker kunstnerne at berøre emnet; ”hvem det er der egentlige fanger hvem/har udbytte af hvem”?

Den store fisk bliver fanget af fiskerkutteren, men også denne er kommet på krogen, og fisken synes samtidig selv at være blevet madding.
På vej til Berlin og efter netop at have færdiggjort et stort værk i USA, arbejdede de to street art kunstnere intenst på at få værket færdiggjort i øsende regn.

"Street Art News" om gavlmaleriet

Biografi Wes21

Biografi Onur



Guido van Helten | Eternitten | Aalborg
GUIDO VAN HELTEN

Den australske street art kunstner Guido van Helten skaber nyt vartegn i Aalborg.

Guido van Helten har de sidste år opbygget en karrierer som street art kunstner, der udfører meget stærke portrætter ofte af stedspecifikke personer verden rundt.

Kunstneren var derfor perfekt for valget af kunstner til siloen på den store eternitgrund midt i Aalborg, som nu genskabes helt fra bunden.

Målet har her været at holde fast i Eternittens historie, og den store betydning den har haft for mange af borgerne i byen.

Til dette formål har den australske street art kunstner Guido van Helten nu netop færdiggjort et kolossalt værk bestående af tre separate motiver på siloen.

Indvendigt vil der herefter blive skabt et arbejdermuseum, hvor Eternittens historie vil blive fortalt.

Se mere om kunstneren her

TV2 om projektet


Robert Proch | SEPE | Mayday Mayday! | Ladegårdsgade | Aalborg
ROBERT (TONE) PROCH & SEPE

I løbet af de sidste få år har vi set de to unge polske kunstnere Robert Proch og Sepe storme frem i en utrolig hastighed både på den internationale Urban Art scene og med udstillinger på gallerier verden rundt.
I foråret 2014 deltog de begge i "Out in the Open" med det store gavlmaleri "Mayday Mayday" i Aalborg midtby.

Efter forud for deres besøg at have læst om, hvorledes Aalborg og store dele af Danmark ligger i lavtliggende kystområder, som nemt kunne blive oversvømmet ved stadig stigende global opvarmning, skabte de værket "Mayday Mayday", hvor to figurer skildres i vand til knæene mens de spejder efter hjælp, mens symbolske vindmøller rejser sig i baggrunden.

Biografi Robert Proch

Biografi Sepe

Værket beskrevet i "Street Art News"



FAITH47 | Godsbanen | Aalborg
FAITH47

Beliggende på den gamle godsbane i Allborg centrum afspejler det enorme murmleri af Faith47 den historiske kontekst på stedet. Derfor har kunstneren valgt at portrættere en jernbanearbejder fra 1800 tallet, der tager et hvil midt i det hårde arbejde. Med sin meget karakteristiske strøg har Faith47 her formået at lave et utrolig stærk portræt. Vægmaleriet rejser klart langs Øster Allé broen i centrum af Aalborg.

FAITH47 har allerede i en alder af 35 år høstet stor anerkendelse for sine værker, der efterhånden er repræsenteret i hele verden. Hun har prydet murværker, gavle og industribygninger i både Kina, Tyskland, USA, Sydafrika og mange andre steder.

FAITH47s succes skyldes i høj grad måden, hvorpå hun er tro mod værkets omgivelser og historie. Hun skaber ikke tilfældige værker, men værker der står i relation til det pågældende sted.

Se mere om kunstneren

Magasinet Kunst om værket m.m.


BEZT | Meeting her Parents | Absalonsgade 34 | Aalborg
BEZT | ETAM CRU

Den unge polske street art kunstner BEZT har i dag udført gavlmalerier verden rundt med stor international anerkendelse. Vi er derfor også meget stolte over at kunne præsentere ham i Aalborg.

Sammen med Sainer udgør han samtidig street art duo'en Etam Cru, af hvem der kan ses værker som spænder over 10 etagers høje bygninger.
BEZT er hermed i dag kendt på verdensplan for sine mange gavlmalerier, men producerer også fantastiske værker i olie og akryl.

Se mere om kunstnerne

Street Art News om værket



RATUR & SCKARO | A Trip in Time | Danmarksgade 29
RATUR & SCKARO (F)

A TRIP IN TIME
Hvordan påvirker kommunikationsformen relationerne mellem os mennesker?
I værket ”A Trip in Time”, tager kunstnerne udgangspunkt i kontakten, kommunikation og sameksistensen mellem os mennesker, og hvordan denne har ændret sig over tid og påvirket vores relation til hinanden.
I deres netop færdiggjorte gavlmaleri (Danmarksgade 29, Aalborg), ser man en mand i susende fart på vej ind i et @ med et brev i hånden på vej til en ven eller måske en kæreste.
I dag har den måde vi kommunikerer på forandret sig meget, hvor vi i dag ofte ville sende en mail, en tekstbesked eller poste på FB, hvis der er noget vi gerne vil fortælle, fremfor at sende et gammeldags brev med alle de sidegevinster eller besværligheder der her måtte følge med.
Kunstnerne ønsker hermed at forbinde fortiden med nutiden, og få os til at tænke over, hvilken indflydelse det har haft på den måde, vi lever.
Samtidig har det været meget vigtigt for dem, at brevet blev bragt med cykel, da de havde bemærket de mange cykler i Aalborg, og håber at Aalborgenserne vil kunne genkende sig selv i værket, og føle det er deres.


Joram Roukes | Østergade 51 | Gedsted
JORAM ROUKES

Som opstart på årets gavlmalerier I 2018, hvor KIRK Gallery nu på 4. år fortsætter gavlmaleriprojektet “Out in The Open”, har den verdenskendte hollandske kunstner Joram Roukes nu netop færdiggjort et 26 m højt gavlmaleri beliggende i den lille by Gedsted syd for Aalborg.

Inspireret af den smukke natur i området og den uendelige gæstfrihed fra indbyggerne i Gedsted, har Joram Roukes formået at indfange, hvordan livet her leves i pagt naturen og i et stærkt fællesskab med hinanden.
Fascineret af livsstilen og den utrolige modtagelse I byen, hvor han bl.a. boede i en lille hytte i skoven ned til vandet, endte Joram Roukes med at blive en del af det lille samfund, inspireret til at male et stort vægmaleri på en 26 m høj silo ved indfaldsvejen til byen, udover at arbejde på nye værker i sin lille hytte.
Gedsteds 900 indbyggere vil aldrig glemme ham, og tog ham ind som en af deres egne, mens han var der.

Efter flere år I Los Angeles bor og arbejder Joram Roukes I dag I byen Groningen I Holland.
Hans overvældende væg- og oliemalerier er refleksioner over livet i hverdagen, observeret, filtreret og samlet i en collage-lignende måde.
Værkerne fremstiller et fragmenteret og dog stadig sammenhængende syn på nutidens samfund og den menneskelige adfærd.

HERAKUT | "Dine historier får mig til at glemme disse tremmer"  | Østeråparken | Godsbanen | Aalborg



HERAKUT

Det er med stor begejstring det også er lykkedes, at få verdenskendte HERAKUT til Aalborg.
Den tyske duo bestående af Jasmin Siddiqui (Hera) og Falk Lehmann (Akut) startede samarbejdet i 2004, og har nu netop på 3 dage færdiggjort et 50 m langt gavlmaleri på Godsbanen i Aalborg med titlen "Dine historier får mig at glemme disse tremmer", hvor et barn læner sig fortroligt op af to drager i en fantasirejse til en anden verden.

I et narrativt billedsprog udvides horisonten på Godsbanen, og leder os for et øjeblik til nye drømmeverdener.
Meget karakteristisk for kunstnernes arbejde danner Heras sanselige og samtidig grove streg rammen om proportion og form, mens Akut tilføjer de fotorealistiske elementer.

Mens Hera er en klassisk uddannet kunstmaler og arbejder med en stor blanding af medier, er Akut autodidakt og arbejder kun med spray.
I krydsfeltet imellem de tos billedverdener er det lykkedes kunstnerne at skabe et helt særegent udtryk, som i dag er kendt verden over.
I en imaginær verden opleves karaktererne i deres værker ofte i en kontekst af sociale fraktioner og kollektive begrænsninger indlejret i citater, der fortæller om kærligheden, som vi nu også kan opleve på Godsbanen i Aalborg.


PARTNERE

SPONSORER
En stor tak til alle sponsorerne som gjorde projektet muligt //